Varför har man potatisstärkels i vaniljen?

Jag har börjat läsa en bok och blev från första sidan helt fast. Jag inser att jag måste börja lägga om hela min kost samt att det kommer ta mycket längre tid att handla framöver.

Börjar med vaniljen. image149
Vaniljen kommer ju från en exotisk orkidé. Men bara 2% av den vaniljsmak som används på jorden kommer från den växten. Resten är fejk. 12000 ton fejkad vanilj produceras årligen. Den framställs av ruttna träd, ja du läste rätt. Forskare har även kommit på att den går att utvinnas ur kobajs(!) Detta beräknas finnas ute på marknaden år 2010!! När jag läst detta och kom hem, öppnade jag skafferidörren och tog ut vårt vaniljsocker. Mamma har sagt att man inte ska köpa det som heter vanilinsocker utan den "äkta varan" vaniljsocker.
Under rubriken varufakta läser jag: "Vaniljsocker med äkta vanilj. De små svarta prickarna kommer från vaniljväxtens fröbalja."

"Ingridienser: Florsocker, vaniljarom, potatisstärkelse och vanilj." 

Då vaniljaromen är ett ruttet träd och samtidigt 400gånger starkare i smaken än äkta vanilj förstår jag rätt snabbt att detta inte smakar äkta. De svarta prickarna ska vara som något alibi och äkthetstecken. Och vad gör potatisstärkelsen i vaniljsockret?

I boken skriver Mats-Eric även att vi har blivit så smakrubbade att vi tror att vaniljen från det ruttna trädet är vanilj, och skulle tycka att äkta vanilj inte smakade vanilj. Helt sjukt.

Mycket inspirerande bok, fortsättning följer...

image148

 












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback