hjälp mig, jag vill veta varför



Låg och funderade i natt. En tanke slog mig och nu behöver jag någons hjälp. Varför talar man om vissa platser i Sverige som län!? Jag ska förklara. Skåne, Småland, Blekinge, Dalarna, Jämtland. 

Inte "jag ska till Närke" när man ska till Örebro men gärna "jag ska till skåne" när man ska till Malmö fast malmö är en större stad än Örebro. En person från Falun säger att hon kommer från Dalarna, men en person från uppsala säger inte "jag kommer från Uppland". Förstår ni min undran. Hur har det blivit så? Svara mig

Kommentarer
Postat av: F

Ibland blir det inte ens län.. "jag ska till norrland över sportlovet" "kungen besökte Norrland under dagen"

Norrland är ju ganska stort då.

Eller som stockholmarna säger "jag ska ut på landet på semestern". Det kan betyda vad som helst egentligen..

Postat av: Sara

Så sant så sant.. jag tror att det kanske är så enkelt att vissa landskap (läs skåne) är lite bättre än andra! Eller?

2007-02-25 @ 22:48:00
URL: http://gulabananer.blogspot.com
Postat av: Karin

Underligt hörrö du. Jag blir ju ofta irriterad på andra stockholmare som säger "jag ska upp till Norrland", det är ju som F säger ganska stort. Och inte säger vi Södermanland om nån frågar var vi kommer ifrån.... Bör undersökas! Kanske kan du skriva till Värsta-Språket-Fredrik-Lindström?

2007-02-26 @ 09:19:55
URL: http://tankspritt.blogspot.com
Postat av: Eliza

Precis min tanke om norrland. Man kallar oss norrlänningar, men inte fan är det nån som kallar andra för svealänningar eller götalänningar. Jag tror det har med ignorans att göra. Hela norrland är en stor klump för de som inte bor där.

2007-02-28 @ 11:27:24
Postat av: Isabella

Heja Skåne...Heja Skåne...Wow Wow Wow...
Vi är bäääst!

Skånska pussar med spettkaka på läpparna / i

2007-03-03 @ 19:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback