lever du oxå lesbiskt?

Vad fasen är det för en fråga som jag fick av min lärare idag... Vi påpekade att hon är väldans heteronormativ i sin undervisning men fattade inte att vi reagerade som individer utan hon ville tro pga vår läggning... Och tydligen är det en skillnad på lesbisk och homosexuell...
Ska glömma det där nu, men jag blir så less.

Ikväll är det klassfest. Skoj skoj. Så jag ska snart hem och baka pizza och göra mig i ordning...

Förövrigt fyller Cissi 22år idag. GRATTIS GRATTIS!

Gör inget dumt! Puss!

Kommentarer
Postat av: Karin

det där är så konstigt. läst det i massa böcker, vissa använder begreppen homosexuell (för homo-män) och lesbisk, skitknäppt. jag hade en lärare på genuskursen i höstas som var skitbra och engagerad, väldigt insatt i kvinnoväld, sexualitet etc, MEN hon sa just homosexuella män och lesbiska. varför? flator är väl lika homosexuella som bögarna. eller? just det, nu kom jag på det, kvinnor har ju ingen egen sexualitet utan mannen, det är därför de inte kan vara homoSEXUELLA. just det. (obs ironi där på slutet)

Postat av: annika

dessutom är det rätt oförskämt som lärare att fråga en sån sak... hon har väl inget med mitt privat liv att göra... Och hur gör man när man LEVER lesbiskt?

2006-03-22 @ 10:35:56
Postat av: aequinoxia

Alltså, för mig är det jätteviktigt att jag är lesbisk och inte homosexuell. Dels för att det inte bara handlar om sexualitet, dels för att det är en kulturbärande beteckning istället för en klinisk, och dels därför "homosexuella" faktiskt oftast handlar om män. Det är ett sätt att synliggöra kvinnorna. Flummigt kanske, men ändå.

Sen vet jag inte hur situationen var, men jag kan väl hålla med om att din lärare inte har med det att göra.

2006-03-27 @ 10:20:30
URL: http://aequinoxia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback